logo

Nieuwjaarswensen van onze ceo & general manager

Share

2024/02/02

Om het jaar te starten, geen traditionele nieuwsbrief. Wel nieuwjaarswensen in de vorm van een podcast. Onze ceo Emmanuel Bekaert & General Manager Trui Goderis nemen je mee in hun beleving van 2023. We blikken ook al vooruit naar de doelstellingen en wensen van dit jaar. Beluister de podcast of lees hier het volledige interview.
1. Kunnen jullie jezelf kort voorstellen en wat jullie rollen zijn binnen het bedrijf?

 

Emmanuel: "Ik ben Emmanuel Bekaert, in mijn rol als CEO van Maxicon is mijn voornaamste verantwoordelijkheid het handhaven en versterken van onze reputatie in de branche. Dit houdt in dat ik nauwlettend toezicht houd op ons wervingsproces om ervoor te zorgen dat we enkel de meest hooggekwalificeerde en gepassioneerde talenten aantrekken. Ons ultieme doel is om erkend te worden als de onbetwiste maatstaf in projectsourcing, een ambitie die we voortdurend nastreven door focus op kwaliteit in al onze bedrijfsactiviteiten te handhaven.

 

Bovendien vervult financieel beheer een cruciale rol in mijn functie. Bij Maxicon hebben we een uiterst doordachte benadering van financieel management. Elke euro wordt met de grootste zorgvuldigheid afgewogen en geanalyseerd. We hanteren een principe waarbij we elke euro figuurlijk vijf keer omdraaien voordat we tot investeringen besluiten. Deze strategie stelt ons in staat om weloverwogen en slimme investeringsbeslissingen te nemen, die niet alleen onze groei stimuleren maar ook onze positie in de markt verder versterken en consolideren. Het is een aanpak die ons in staat stelt om onze financiële middelen effectief te beheren en tegelijkertijd onze zakelijke doelstellingen te bereiken."

 

Trui: "Ik ben Trui Goderis, op vandaag ben ik General Manager binnen Maxicon. Mijn rol binnen Maxicon .. dat is héél ruim. Concreet is dit verantwoordelijk zijn voor de algemene werking van het bedrijf. Wat houdt dit in? Strategisch management, operationeel beheer, personeelsbeheer, klantenrelaties enz. Op belangrijke momenten moet ik beslissingen durven nemen en doelen opstellen voor gans het team en bedrijf. Ook is onze missie om kwalitatieve mensen uit te sturen naar onze klanten en deze missie bewaak ik dagelijks met ons team. Want eerlijk gezegd, willen wij niet de grootste worden, maar wel de beste in ons vak."

 

2. Laten we beginnen met een terugblik op het afgelopen jaar. Hoe hebben jullie 2023 ervaren?

 

Trui: "Als ik heel eerlijk mag zijn, was 2023 een jaar van trekken en sleuren. Het was voor Maxicon een moeilijk maar we hebben het wel stabiel kunnen houden. We hebben te maken gehad met de inflatie in het begin van het jaar wat resulteerde in hoge loonindexeringen, personeelsverloop en zware energiekosten. Wij hebben dit niet enkel opgemerkt bij Maxicon maar ook bij veel klanten van ons."

 

Emmanuel: "Het jaar 2023 heeft zich voor Maxicon ontpopt als een jaar van uitdagende scenario's, maar ook van veelbelovende mogelijkheden. We stonden voor de uitdagingen van een opmerkelijke inflatie, wat resulteerde in ongekend hoge loonindexeringen en aanzienlijke stijgingen van de energiekosten. Deze economische omstandigheden hebben hun stempel gedrukt en hebben geleid tot een opvallende trend waarin veel bedrijven hun investeringsplannen tijdelijk in de ijskast zetten. Desalniettemin hebben we bij Maxicon resoluut gekozen voor proactief handelen en een toekomstgerichte aanpak door te investeren in duurzaamheid. We hebben aanzienlijke kapitalen geïnvesteerd in groene energie-initiatieven. Dit uit zich onder andere in het volledig uitrusten van onze daken met hoogwaardige zonnepanelen en het installeren van meerdere oplaadpunten voor elektrische voertuigen op ons parkeerterrein. "

 

3. Zijn er hoogtepunten die jullie bijblijven dit jaar?

 

Trui: "Zeker en vast. Doordat ik voor een aantal uitdagingen stond vorig jaar, ben ik mezelf wat tegengekomen. Soms neem je beslissingen en moet je concluderen dat het niet altijd de juiste beslissing was. Het was nogal een hobbelig parcours maar voor mij wel jaar dat ik mezelf heb beter leren kennen waardoor ik mijn aanpak wat heb veranderd en dit zal ik meenemen in 2024.

 

De belangrijkste hoogtepunten waren voor mij de zomerbbq waar alle medewerkers met hun partner konden komen. Daar hebben wij als team enorm van genoten want zonder onze medewerkers staan wij nergens en dergelijke events zorgen voor een goede band en blijven wij zo dicht mogelijk bij onze mensen staan. En tenslotte onze interne bedienden. We hebben wat moeten zoeken om terug een stabiel team te creëren maar in het najaar hebben wij een aantal beslissingen genomen waar ik nog steeds 300% achter sta en in geloof dat wij met een héél sterk team 2024 starten."

 

4. Zijn er (technische) veranderingen, vb de komst van AI, digitalisering, automatisering, in de sector die Maxicon beïnvloed hebben en welke stappen hebben jullie genomen om hierop in te spelen?

 

Emmanuel: "In de dynamische en voortdurend evoluerende wereld van vandaag is het van uiterst belang om voortdurend te innoveren en aan te passen aan de nieuwste technologische ontwikkelingen. Bij Maxicon beseffen we ten volle de impact van technologische vooruitgang op onze branche. Daarom hebben we actief stappen ondernomen in onze bedrijfsprocessen. Sinds september hebben we ons intensief gericht op de ontwikkeling van ons eigen ERP-systeem. Dit op maat gemaakte systeem is ontworpen om onze workflow volledig te automatiseren en te digitaliseren, met een aanzienlijke integratie van AI-technologieën. De implementatie van dit systeem zal niet alleen onze operationele efficiëntie aanzienlijk verhogen, maar zal ook repetitieve taken volledig elimineren.

 

Het is wel van essentieel belang om te benadrukken dat, ondanks deze indrukwekkende technologische vooruitgang, we altijd het menselijke aspect hoog in het vaandel zullen houden. Sollicitatiegesprekken en persoonlijke interacties blijven een cruciale rol spelen in ons rekruteringsproces. Wij zijn ervan overtuigd dat de synergie tussen geavanceerde technologie en persoonlijk contact ons in staat zal stellen om zowel operationele efficiëntie als de hoogste kwaliteitsnormen te handhaven en te garanderen. Het is deze combinatie die ons zal blijven onderscheiden in de markt en ons naar nieuwe hoogten zal brengen."

 

Trui: "Binnen Maxicon hebben wij gekozen inderdaad om een systeem te implementeren waar er effectief AI aan te pas komt. Digitalisatie en automatisatie is van uitermate van belang op vandaag. Zo kunnen wij onze interne bedienden ontlasten en kunnen zij zich focussen op hetgene wat echt van belang is en dat is onze klaarstaan voor onze medewerkers, luisteren naar hen, zorgen dat ze de juiste projecten toegewezen krijgen en gelukkig blijven bij Maxicon. M.a.w. hun productiviteit en efficiëntie wordt zo verhoogd."

"Onze visie voor het komende jaar omvat drie essentiële pijlers: het smeden van een stabiel en hecht team, het waarborgen van verantwoorde en gestage groei, en het centraal stellen van het welzijn en de vreugde van onze gewaardeerde medewerkers. Wij streven ernaar om een werkomgeving te creëren waarin onze toegewijde medewerkers niet alleen erkend, maar ook volledig ondersteund worden in hun groei en ontwikkeling."

 

- Emmanuel Bekaert, ceo

5. Wat zijn de belangrijkste doelstellingen die jullie voor ogen hebben voor 2024?

 

Trui: " Ons team behouden, zowel interne bedienden als onze projectsourcers. De instroom is een algemene problematiek geworden en iedereen maakt het mee dat technische en logistieke kandidaten vinden op vandaag zeer moeilijk is. Opleiden is voor mij het nieuwe rekruteren en daar moeten wij op anticiperen. Luisteren naar onze medewerkers want zij zijn het kloppende hart en de scherpe ogen van ons bedrijf.

 

Daarnaast willen wij streven naar een groei binnen ons bedrijf. Wij hebben 5 afdelingen op vandaag nl. Technix; technische arbeiders, Xellent; technische hands-on bedienden, Engineering – master profielen, Retail en Logistix. Dit allemaal verspreid over gans Vlaanderen. Onze core-business is ontstaan uit de arbeiders en hiervan hebben wij een zeer sterke poule lopen. Focus dit jaar zal zijn op ons filiaal in Limburg en de technische bedienden. Deze moeten wij nog meer op de markt brengen. Daarnaast krijgen wij heel wat aanvragen voor logistieke arbeiders en daar zijn wij ook volop aan het inzetten.

 

Het zal niet evident zijn want het is wat afwachten hoe de economie zal fluctueren. Sinds 2019 is de markt heel wat veranderd en moeten we beseffen dat het nog eventjes zal duren tot wij terug zo’n economie zullen krijgen. Maar met een positieve mindset, hard werken en onze klanten blijven ontzorgen met kwalitatieve medewerkers, geloof ik er wel in dat dit ons moet lukken."

 

Emmanuel: "Onze visie voor het komende jaar omvat drie essentiële pijlers: het smeden van een stabiel en hecht team, het waarborgen van verantwoorde en gestage groei, en het centraal stellen van het welzijn en de vreugde van onze gewaardeerde medewerkers. Wij streven ernaar om een werkomgeving te creëren waarin onze toegewijde medewerkers niet alleen erkend, maar ook volledig ondersteund worden in hun groei en ontwikkeling. Dit betekent dat we investeren in hun professionele ontwikkeling en tegelijkertijd bouwen aan een sterke bedrijfscultuur waarin een gevoel van betrokkenheid en waardering diep verankerd is. Ten tweede, verantwoorde en gestage groei. Wij zijn ons bewust van de risico's die gepaard gaan met te snelle uitbreiding.

 

Onze prioriteit ligt bij duurzame groei, die in perfecte harmonie is met onze kernwaarden en langetermijnvisie. Dit houdt in dat we de juiste talenten aantrekken, zorgvuldig selecteren uit projecten die aansluiten bij onze expertise, en de kwaliteit van ons werk waarborgen, zelfs wanneer we ons bereik vergroten. Ten derde, het welzijn en de vreugde van onze medewerkers. Wij zijn ervan overtuigd dat gelukkige medewerkers de sleutel tot succes vormen. Dit omvat niet alleen het bieden van concurrerende salarissen en voordelen, maar ook het creëren van een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Ons ultieme doel is om dé standaard te worden in projectsourcing. Dit houdt in dat we erkend worden voor onze diepgaande expertise, onze innovatieve benadering en ons vermogen om voortdurend resultaten van ongeëvenaarde kwaliteit te leveren. Wij willen dat klanten als eerste aan ons denken wanneer ze op zoek zijn naar een betrouwbare partner."

 

 

6. Hoe investeert Maxicon in talentontwikkeling en -beheer en wlke initatieven zijn er om hoogwaardige professionals aan te trekken en te behouden?

 

Trui: "Wij investeren heel wat in zoektools om kandidaten aan te spreken, ook zetten wij héél wat in op social media en zijn wij constant aanwezig. Luisteren naar de behoeften van kandidaten en medewerkers zal voor 2024 een héél belangrijke factor worden. Dit jaar gaan wij investeren in digitalisatie en automatisatie maar The Launch, onze academy komt er ook aan. Dit moet volledig uitgewerkt worden dit jaar en hiervoor is onze doelstelling om dit te implementeren in 2025.

Ik denk ook dat wij flexibel moeten zijn naar onze talentontwikkelingsstrategie want de behoeften van een organisaten maar ook van de markt zijn zo veranderend en hiermee moeten wij zeker rekening mee houden en switchen op het moment dat het nodig is. Ik voel aan dat, als wij blijvende kwaliteit willen leveren aan onze klanten, dat wij ook strenger zullen selecteren en onze criteria zal sterk afhangen van niet enkel de skills van de kandidaten, maar vooral van de attitude. Is het iemand die wil meegroeien met Maxicon, en die de juiste skills heeft, daarvoor gaan wij!"

 

 

7. Tot slot nog een vraag over de toekomst. Hoe zien jullie de toekomst van projectsourcing evolueren en welke rol willen jullie daarin spelen als bedrijf?

 

Emmanuel: "De wereld van projectsourcing heeft de afgelopen decennia een indrukwekkende evolutie ondergaan, een ontwikkeling die haar oorsprong vindt in de werkwijzen van Amerikaanse bedrijven die zich in België hebben gevestigd. Deze vooruitstrevende ondernemingen waren de pioniers op het gebied van het in-house halen van gespecialiseerde technische talenten, een model dat ongeveer vier decennia geleden vanuit Amerika naar onze regio werd geïntroduceerd. Sinds die tijd hebben we een gestage groei in deze branche waargenomen, niet alleen in België, maar ook in de rest van Europa.

 

Bij Maxicon zijn we ons bewust van deze voortdurende opwaartse trend en hebben we onszelf gepositioneerd om een actieve rol te spelen in deze dynamische en voortdurend evoluerende markt. Hoewel we begrijpen dat de groei in de toekomst mogelijk niet hetzelfde niveau zal bereiken als in het jaar 2019, koesteren we een optimistische kijk op de voortdurende expansie en ontwikkeling van de projectsourcingsector.

 

Als organisatie is het onze ambitie om nauw betrokken te zijn bij deze groei en een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van projectsourcing. We zijn vastbesloten om voortdurend te blijven investeren in onze expertise en capaciteiten, zodat we kunnen blijven inspelen op de veranderende eisen van de markt en onze gewaardeerde klanten optimaal kunnen bedienen. Ons uiteindelijke doel is niet alleen om deel uit te maken van deze groei, maar ook om een leidende rol te spelen in het vormgeven van de toekomst van projectsourcing, waarin innovatie en kwaliteit centraal staan."

 

Trui: "Ik denk dat projectsourcing blijvend zal evolueren. De noden binnen de bedrijven blijven hoog, de flexibiliteit dat wij bieden blijft 1 van de belangrijkste redenen om talentsourcing in te schakelen. Bedrijven willen snel kunnen reageren op projectbehoeften en daar biedt Maxicon dan de oplossing. Emmanuel en ik zijn een tandem die niet graag stil blijven zitten dus als wij opportuniteiten zijn en de markt kort opvolgen, dan ben ik zeker dat er nog zaken tot stand zullen komen om onze klanten blijven te kunnen leveren en te ontzorgen."

 

In 2024 zullen deze ambitieuze doelstellingen ons leiden en inspireren terwijl we ons pad naar succes blijven bewandelen. Wij kijken vol enthousiasme uit naar wat de toekomst voor ons in petto heeft en omarmen met vastberadenheid de kansen en uitdagingen die op ons wachten!

Roeselare HQ

Onledebeekstraat 15
8800 Roeselare

051 79 20 20
info@maxicon.be

Gent

Proeftuinstraat 48
9000 Gent

09 230 08 80
info@maxicon.be

Oudsbergen

Industrieweg-Noord 1195A
3660 Oudsbergen

089 82 10 10
info@maxicon.be

Antwerpen

Frankrijklei 5
2000 Antwerpen

0474 835 775
info@maxicon.be

BE 0642.741.301
Maxicon Retail bv BE0692.747.274 - Maxicon Skills bv BE0789.941.967